För en tid sedan införde Fiwe en ny policy som innebär att kunderna ska vara missnöjda då detta leder till ökade försäljningstillfällen. Personal som presterar bra och där kunden faktiskt är nöjd blir tillrättavisad. Varje driftsättning måste innehålla minst 3 kvalitetsbrister/produktionsbuggar för att kunden med stor sannolikhet ska köpa buggrättningar. Personal som inte lever upp till kravet om kundmissnöje blir inkallad på möte.
Fiwe är tydliga med att om de inte får in kundklagomål så är detta avgörande för kommande lönerevision, karriärmöjligheter och företagsaktiviteter för den enskilda. Fiwe ser hellre att man får in ett klagomål för mycket än att företaget går miste om ett klagomål. Företaget har förklarat att ”Varje klagomål ger fiwe en ny möjlighet till att hjälpa kunden att köpa något annat”. Kundmissnöje är positivt. Missnöjda kunder köper mer än nöjda kunder. ”Man måste utmana kunden att köpa mer” får de anställda höra vilket egentligen betyder att man ska bedra kunden.
Cirkus Fiwe planerar att utlysa en faktureringstävling kallad ”Månadens fiware”. Varje månad kommer vinnare och förlorare att presenteras baserat på fakturerat belopp för föregående månad. Årligen kommer en vinnare att utses, vinsten ska vara en kaffemaskin värd 1800 kr.
Fiwe Systems & Consulting AB
556703-5745
https://www.fiwe.com/se/